تبلیغات
کسب درآمد از اینترنت - تجارت الکترونیکی - تكنیكهای اجرایی تبلیغات اینترنتی










« كسب درآمد از فروتل »
دوستانتان را به یك شغل پردرآمد و آسان دعوت كنید : « جزئیات »
Email:








تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلفی از قبیل روزنامه ، مجله ، تلویزیون ، رادیو و ... انجام می‌پذیرد . اما در سالهای اخیر رسانه‌ای جدید ، یعنی اینترنت ، به جمع رسانه‌های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است . تبلیغات در اینترنت گاهی اوقات به تبلیغات تعاملی ، تبلیغات شبكه‌ای ، تبلیغات آن‌لاین یا تبلیغات اینترنتی اطلاق می‌شود .
(2005 yang)
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یك كانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد
(2002Gao) .
منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها و علائم تجاری ، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای پر بیننده اینترنت است ، به نحوی كه به تحقق اهداف عمومی تبلیغات كمك نماید و كاربران ( مخاطبان ) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت كند . تبلیغ كنندگان در اینترنت می‌توانند بطور مولتی مدیا اطلاعاتی شامل : تصاویر، صدا ، فیلم و انیمیشن را كه همه آنها به راحتی قابل تغییر هستند ارائه نمایند (Minaoli 2003 ,  etal) .

تاریخچه تبلیغاتی اینترنتی :
با شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت ، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت . به نظر می‌رسد اولین شیوه برای تبلیغ ، استفاده از پست الكترونیك بوده باشد . اما با اضافه شدن فن‌آوری وب به اینترنت ، تبلیغات اینترنتی به شكل امروزی آن آغاز گردید . در سال 1994 اولین بنر تبلیغاتی كه امروز معمول‌ترین و مشهور‌ترین مدل تبلیغ در اینترنت است ، در پایگاه اینترنتی هات‌وایر به كار گرفته شد . زمانی كه هات‌وایر متوجه شد كه برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت ، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند . در آن زمان 14 طراح تبلیغاتی مبلغی معادل 30،000 دلار برای نمایش 12 هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند ( 1999 , Kayeetall ) . از این سال به بعد بود كه تبلیغات اینترنتی به عنوان تكنیكی موثر و كارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت . به مرور زمان انواع جدیدی از مدل‌های تبلیغات در اینترنت شكل گرفتند و میزان هزینه‌های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا كرد . به طوری كه از میزان 55 میلیون دلار در سال 1995 به 270 میلیون دلار در سال 1996 ، 940 میلیون دلار در سال 1997 ، 2 میلیارد دلار در سال 1998 و 5 میلیارد دلار در سال 1999 رسید . همچنین بر اساس آمار منتشره در موسسه تبلیغات تعاملی كه یكی از معروف ترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است ، میزان هزینه‌های تبلیغات اینترنتی در سالهای 2000، 2001 ، 2002 ، 2003 ، به ترتیب برابر با 087/8 ، 010/6 و 267/7 میلیارد دلار بوده است . در جدول زیر به برخی از اتفاقات مهم صنعت تبلیغات اینترنتی اشاره شده است :

برخی از وقایع مهم صنعت تبلیغات اینترنتی

تاریخ وقایع مهم

نوامبر 1993: كانال سی.ان.ان (CNN) تبلیغات اینترنتی را معرفی نمود.

اكتبر 1994: هات وایر اولین تبلیغ اینترنتی متعلق به AT & T و اسپرینت (sprint) را در سایت خود قرار داد.

مارس 1995: راگو (Ragu) كه اولین بسته نرم‌افزاری برای ایجاد سایت است معرفی شد.

جولای 1995: موسسه تحقیقاتی فارستر (forrester) گزارش نمود كه هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 1995 به رقم 37 میلیون دلار رسیده است.

اكتبر 1995: شركت پاپی تیسون (Poppe Tyson) واحد فروش تبلیغات اینترنتی خود را به شركت دابل كلیك
(Double Clik) تبدیل نمود.

ژانویه 1996: مایكروسافت 200،000 دلار بعنوان اسپانسر سایت باول (Super Bowl) پرداخت كرد.

مه 1996: آی ویلیج (ivilage) مبلغ 800،000 دلار از تبلیغات اینترنتی كسب درآمد كرد . آی ویلیج (ivilage) مبلغ 800،000 دلار از تبلیغات اینترنتی

اكتبر 1996 : شركت كاسی (CASIE) اولین راهنمای تبلیغات تحت وب را معرفی نمود.

ژانویه 1997 : شركت هیولت پاكارد (Hewlett-packard) اولین بنر تعاملی را معرفی كرد.

(cliff et al , 1998)

روند تبلیغات اینترنتی در دنیا :
تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش ( سال 1994 ) تا كنون شاهد رشد بسیار زیادی بوده است . بطوریكه حجم درآمد تبلیغات اینترنتی  از رقم 267 میلیون دلار در سال 1996 به رقم 8087 میلیو ن دلار در سال 2000 رسیده است . ولی در بین سالهای 2001 و 2003 این صنعت شاهد رشد منفی بوده است . روند رشد در سال 2004 تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت می‌باشیم . درآمد تبلیغات اینترنتی در سال 2006 به حدود 17 میلیارد دلار رسید . نمودار زیر رشد درآمد تبلیغات اینترنتی را در خلال سالهای 2000 تا نیمه اول سال 2007 نشان می‌دهد .

میزان استقبال از تبلیغ در اینترنت در صنایع مختلف به یك اندازه نبوده است . در این میان محصولات مصرفی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و كمترین سهم نیز به صنایع بهداشتی و پزشكی تعلق داشته است . در نمودار درصد درآمد تبلیغات اینترنتی بر اساس گروه اصلی در بازار صنعتی و مصرفی ، در سالهای 2006 و 2007 با یكدیگر مقایسه شده‌اند .



ابعاد تبلیغات اینترنتی: تبلیغات اینترنتی ابعاد مختلفی را شامل می شود که این ابعاد در مدل زیر خلاصه گردیده اند:

ابعاد مختلف <strong><strong>تبلیغات</strong></strong> اینترنتی (Gao, 2002)

  1. مدلهای كسب و كار به یك ایده تجاری و برنامه استراتژیك در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یك كسب وكار اشاره دارد .تبلیغ اینترنتی موثر می‌بایست دارای مدل كسب و كار مناسبی باشد كه موجب موفقیت آن كسب و كار شود . از جمله مدلهای كسب و كار تبلیغات اینترنتی می‌توان به امور زیر اشاره
    كرد :

    1-1) مدل كسب و كار مبتنی بر محتوا :

بر اساس این مدل از كسب وكار ، ناشران اینترنتی می‌بایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود ، ترافیك سایت خود را افزایش دهند . تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل می‌بایست معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب برای افزایش ترافیك سایت شود .

1-2) مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی :

در این روش ناشران اینترنتی ، خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم می‌آورند كه از آن جمله می‌توان به فراهم آوردن امكان استفاده از پست الكترونیك ، اتاقهای گفتگو و یا پیغام‌ رسان‌ها اشاره كرد . در این روش میزان موفقیت سایت به كیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد ، چرا كه تعداد استفاده كنندگان از این خدمات با میزان كسب درآمد تبلیغاتی این شركتها رابطه مستقیم دارد . از سایتهای معروف در این زمینه می‌توان به آ.او.ال اشاره نمود .

1-3) مدل مبتنی بر فراهم آوردن امكان جستجوی سایتهای مختلف :

سایتهای مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امكان جستجو در میان سایتهای گوناگون و طبقه‌بندی آن سایتها بر اساس محتوا ، خدماتی را به كسانی كه در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی می‌باشند ارائه می‌نمایند . از زمره سایتهای بسیار معروف در این گروه می‌توان یاهو و گوگل و لایكوس را نام برد .

1-4) مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی :

شركتهای این گروه به كسانی كه مایل هستند در اینترنت تبلیغ نمایند ، خدماتی را ارائه می‌دهند . این خدمات شامل طراحی تبلیغ و كمك به یافتن مكان مناسب جهت نمایش تبلیغ می‌باشد . بسیاری از این شركتها حتی خدمات ردگیری تبلیغات و نیز اندازه‌گیری‌های مربوط به اثربخشی آن تبلیغات را نیز انجام می‌دهند . از جمله شركتهای این گروه می‌توان از دابل كلیك نام برد .

1-5) مدل مبتنی بر شبكه تبلیغاتی :

شركتهای این گروه فضاهای ناشران اینترنتی را در معرض خرید تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهند و پس از خرید یا اجاره آن فضاها از سوی شركت تبلیغ‌دهندگان ، درصدی را بعنوان حق‌العمل دریافت می‌نمایند . اد آتلت از جمله این شركتها می‌باشد .

1-6) مدل مبتنی بر تجارت تبلیغاتی :

2) اشكال مختلف تبلیغات اینترنتی ( تكنولوژی تبلیغات ) :

2.1.  بنرها :
بسیاری از ابزارهای معرفی بر روی اینترنت نظیر موتورهای جستجو ، مكانیزم‌هایی هستند كه بر اساس تقاضای اولیه كاربران اینترنت عمل می‌كنند . این ابزارها فقط هنگامی كاربران را به وب سایت خاصی هدایت می‌نمایند كه فعالانه در جستجوی سایت ، خدمات یا محصولات خاصی باشند . به عبارت روشنتر اگر برای جلب مشتری تنها به این ابزارها اكتفا شود ، شركت باید به انتظار مشتری بنشیند و منتظر باشد تا مشتری از میان عرضه‌كنندگان متعدد كالاها و خدمات مشابه ، نام آن را انتخاب كند . طبیعی است اگر نام شركت برای مشتری نا آشنا باشد یا در بازاری پر رقابت فعالیت كند یا نام آن در رده‌های پایین صفحات نتیجه جستجو ، یا انتهای فهرستها درج شده باشد ، از این ابزارها بهره چندانی حاصل نمی‌شود . در این مواقع ، قبل از آنكه رقبا مشتریان را جذب و شركت را از بازار خارج كنند ، باید نام تجاری و محصول یا خدمات شركت به مشتریان معرفی شوند  و منتظر نماند كه مشتری به جستجوی شركت و محصولات آن برآید . بنرهای تبلیغاتی بهترین وسیله برای این منظورند و ضمن معرفی نام تجاری و ایجاد نیاز برای كالا یا خدمات جدید ، می‌توانند مشتریان بالقوه را به خریداران بالفعل تبدیل نمایند .

بنر چیست ؟

بنر یك تصویر مستطیل شكل بر روی یك صفحه وب بمنظور اهداف تبلیغاتی است و معمولاً این امكان را فراهم می‌آورد كه بتوان با كلیك نمودن بر روی آن اطلاعات بیشتری را بدست آورد . بنرها به دو شكل ثابت و متحرك طراحی می‌شوند ( 2000 Chaffey ) به عبارت دیگر ، بنر پیامی است كه به شكلی هنری ، شامل تصاویر و متون زیبای ثابت یا متحرك ، در قسمتی از صفحات وب سایتها ظاهر می‌شود و بینندگان را به سایت آگهی دهنده هدایت می‌نماید . بنرها را می‌توان به صورت ثابت ، چرخشی ، یا از طریق سیستمهای مدیریت پخش آگهی روی صفحات وب قرار داد . در حالتی كه بنرها از طریق سیستم مدیریت بنر پخس می‌شوند ، مدیریت سیستم ، آگهی دهنده و پخش كننده آگهی می‌توانند بر چگونگی پخش بنرها نظارت و آن را اداره كنند . سیستمهای مدیریت پخش بنر ، این نوع تبلیغات را از صورت غیر حرفه‌ای خارج و آن را در سطحی گسترده ، نظارت پذیر و حرفه‌ای مطرح می‌كنند . بنرها بدلیل هزینه كم در طراحی ، از متداول‌ترین اشكال تبلیغات اینترنتی به شمار می‌آیند .

انواع بنر :

  1. بنر ثابت : بنر ثابت به بنری اطلاق می‌شود كه تبلیغ را به صورت یك تصویر و در اندازه‌ای ثابت ارائه می‌كند . از آنجا كه این بنرها در بسیاری از سایتها نمایش داده می‌شوند ، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ كلیك در آنها پایین است .
  2. بنر پویا : بنرهایی هستند كه از فن‌آوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است . این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ كلیك بالاتری دارند .
  3. بنر تعاملی : در این نوع بنرها كه به تازگی بسیار مشهور شده‌اند ، برای كاربران این امكان را فراهم می‌كنند كه ارتباط دوطرفه‌ای را با طراحان تبلیغ برقرار نمایند ؛ به عنوان مثال گزینه‌هایی را به منظور ورو د اطلاعات برای كاربران در نظر می‌گیرند و به تناسب اطلاعاتی كه كاربران وارد می كنند ، پاسخهایی به آنها داده می‌شود . از بنر‌های تعاملی غالباً در خریدها ، ثبت نام‌های اینترنتی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود . در اغلب موارد بنرهای تعاملی با استفاده از HTML ، Java Script ، Java Applet   ساخته می‌شوند .

اشكال بنر :
امروزه بنرها اشكال ، اندازه‌ها و روش‌های ارائه استانداری دارند . بنر استاندارد معمولاً 468 پیكسل ( 5/16 سانتی متر ) پهنا و 60 پیكسل  ( 1/2  سا‌نتی متر ) ارتفاع دارد و معمولاً در بالای صفحات وب قرار می‌گیرد . بنرهای كوچكتر ، كه به بنر ً بند انگشتی ً یا  ً تمبر پستی ً معروفند ، معمولاً در نقاط دیگر ( حاشیه راست یا چپ ) صفحه جای داده می‌شوند  .

نحوه كاركرد بنر :

آیا میدانید بنرها چگونه كار می‌كنند و چگونه می‌توانید از طریق آنها منفعت كسب كنید ؟ برای پاسخگویی به این سئوالات ابتدا باید اصطلاحاتی را تعریف نمائیم :
Page views یا page impressions   یعنی تعداد دفعاتی كه یك صفحه در داخل وب سایت نمایش داده می‌شود .
Bannerview یعنی تعداد دفعاتی كه یك بنر در وب سایت نمایش داده می‌شود .
Clickthrough یعنی تعداد دفعاتی كه بازدیدكننده  وب سایت روی یك بنر خاص كلیك كرده است و به وب سایت مربوط به آن بنر برای اطلاعات بیشتر هدایت شده است ( 2000 ، Chaffey et al )  .
Clickthrough rate(CTR) یعنی نسبت تعداد بنرهای دیده شده در مقابل تعداد دفعاتی كه بازدیدكنندگان روی وب سایت شركت كلیك كرده‌اند . CTR بر اساس درصد بیان می‌شود ، بنابراین معنی 1% = CTR این است كه برای هر 1000 بار نمایش بنر ، 10 بازدیدكننده روی سایت شركت كلیك كرده‌اند ( 2000 ، Chaffey et al ) .
( ROS ) RunOfSite به معنی اینكه یك تبلیغات بنری ، در هر صفحه از یك وب‌سایت نمایش داده می‌شود یا اینكه در یك طبقه‌بندی خاصی از یك وب سایت نمایش داده می‌شود یا فقط هنگامی كه یك كلمه كلیدی خاص در یك موتور جستجو وارد گردد به نمایش در می‌آید . (2000 ،l Chaffey et a ) .
هر كسی كه برای تبلیغات یا واحد بازاریابی هزینه می‌كند می‌داند كه تبلیغات در حجم زیاد یك بازی اعداد است . هر چقدر بیشتر و مكرراً پیام شما دیده یا شنیده شود ، بیشتر مصرف كننده یا مشتری برای خرید محصولات یا خدماتتان به سراغ شما خواهد آمد .تبلیغات بنری یك بازی اعداد هستند . CTR استاندارد برای تبلیغات آنلاین حدود 5% است . ولی به نظر نمی‌رسد كه5% شركتی را برای درج بنر بعنوان تبلیغات جذب كند . اما ، راههایی برای افزایش CTR برای هر بنر وجود دارد . بهترین راه ، تبلیغات بنری اختصاصی برای یك سری از مخاطبان محدود است ، یك مخاطب كه دنبال یك كالا یا سرویس خاص می‌گردد . مخاطبین زیاد می‌تواند CTR شما را به اندازه 2 الی 3% افزایش دهد یا اینكه ترافیك وب سایت را تا حد زیادی بالا ببرد . یك هدف خیلی مهم دیگر از تبلیغات بنری جا انداختن نام تجاری است . بنر تبلیغاتی باید مجموعه‌ای از لوگو ، رنگ و شعار تبلیغاتی شركت باشد . بعضی اوقات فقط شعار تبلیغاتی كافی است ولی بعضی اوقات باید یك پیشنهاد خاص یا یك محصول خاص در بنر آورده شود . هر چقدر بیشتر بازدیدكنندگان بنرهای شركت را ببینند ، بیشتر اسم و نوع محصولات وخ دمات آن برایشان آشنا خواهد شد ودر نتیجه بیشتر در آینده برای خرید محصولات یا خدماتتان به سراغ آن خواهند رفت .

برخی مزایای تبلیغات از طریق بنر :

مزیت مهم بنر این است كه به صورت فعال عمل می‌كند و مشتری را به سایت آگهی دهنده می‌كشاند . تهیه بنر به سرعت و با هزینه كم امكان‌پذیر است و در طراحی آن می‌توان از جاذبه‌ها و تكنیكهای مختلف مانند گرافیگ ، عكس و انیمیشن استفاده كرد . بعلاوه به كمك سیستمهای خودكار تحت وب ، نظارت و مدیریت پخش بنر بسیار دقیق و آسان است . با استفاده از این سیستمها آگهی دهنده میتواند در هر لحظه به صورت online به اطلاعاتی نظیر تعداد پخش بنر ، تعداد كلیك روی  هر بنر ، تاریخ ، زمان و حتی كشور فرد كلیك كننده دست یابد و پس از مدت كوتاهی ( معمولاً چند ساعت ) بر اساس نتایج بدست آمده تبلیغات را به نحوی  كه بهترین نتیجه را حاصل كند تغییر دهد . بعلاوه در یك سیستم مدیریت پخش ، كه سایتهای پخش كننده متعددی درآن عضویت دارند ، می‌توان با دسته‌بندی سایتهای پخش كننده آگهی مخاطبان را هدف‌گیری نمود . مثلاً  آگهی دهنده می‌تواند انتخاب كند كه بنرهای او در سایتهای خبری ، هنری ، ورزشی ، تجاری و امثال آن پخش شود . در حقیقت سیستمهای مدیریت بنر اطلاعات كامل و امكانات متعددی را در اختیار آگهی دهندگان می‌گذارد كه در هیچیك از رسانه‌های سنتی به این دقت و گستردگی قابل دسترس نیست .

2.2.  بنرهای دارای غنای رسانه‌ای :

این نوع از بنرها از تكنولوژی چند رسانه‌ای ( multimedia ) ( مانند صوت ، تصویر و انیمیشن ) برای ارائه یام تبلیغاتی استفاده می‌كنند . هدف اصلی دارای غنای رسانه‌ای جلب توجه مخاطبان می‌باشد . بنرهای دارای غنای رسانه‌ای نه تنها با ارائه انیمیشن ، صدا و تصویر تجربه جدیدی به كاربران ارائه می‌كنند ، بلكه با دعوت از كاربران برای تعامل با طراحان تبلیغ ، اطلاعات بیشتری را در مورد كالا و یا خدمات مورد نظر ارائه می‌دهند . در مقایسه با بنرهای ثابت ، بنرهای غنای رسانه‌ای تكنولوژی پیچیده‌تری استفاده می‌نمایند . Inter VU ، RealAudio ، Real Video ، flash ، SVG   نمونه‌هایی از این دست می‌باشند . استفاده از این نوع تكنولوژی به معنای هزینه بیشتر در طراحی و نمایش تبلیغ می‌باشد . اگرچه امروزه بسیاری از مردم  بدلیل هزینه طراحی بالا وسرعت پایین در بارگیری ( download ) ، در استفاده از بنرهای دارای غنای رسانه‌ای مردد می‌باشند ، با این وجود اثر بخشی آنها در ایجاد نام تجاری حائز اهمیت است .
در مطالعه‌ای كه به منظور سنجش اثر بخشی بنرهای دارای غنای رسانه‌ای انجام گرفت ، مشخص شد كه 61 درصد از افرادی كه این نوع بنرها را مشاهده كرده بودند ، آنها را به خاطر می‌آورند . درحالیكه در بنرهای ثابت این رقم 30 درصد بوده است . هر چه هزینه‌های ایجاد بنرهای دارای غنای  رسانه‌ای در مقایسه با سایر بنرها بیشتر است ، ولی به نظر می‌رسد عملكرد بهتر این نوع  بنرها هزینه‌های ناشی از آن را پوشش می‌دهد .

2.3.  تبلیغات مبتنی بر بازی :

از گذشته دور ، سرگرمی یكی از شیوه‌های مورد استفاده در تبلیغات بوده است . بر این اساس بازی‌های اینترنتی می‌توانند فرصت مناسبی را برای تبلیغات فراهم آورند  . ارائه دهندگان تبلیغات مبتنی بر بازی ،  فروشندگان بازی‌های اینترنتی هستند . این نوع از تبلیغات برای افرادی كه در حال بازی هستند به دو صورت ارسال می‌شوند :

  1. در روش اول كه بسیار متداول است ، تصاویر تبلیغاتی ، جایگزین تصاویر بازی اینترنتی می‌شود . در نتیجه افرادی كه در حال بازی هستند ، به شكل مجازی تحت تاثیر تبلیغ مورد نظر می‌‌گیرند .
  2. در روش دیگر كل بازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و افرادی كه در حال بازی هستند می‌بایست قبل از رفتن به مراحل بعدی بازی ، تبلیغ خاصی راببینند و یا تعاملاتی انجام دهند . در این روش تبلیغ‌دهندگان پاسخ‌های تعاملی بیشتری را دریافت می‌نمایند چرا كه افرادی در حال بازی هستند ، مایل به ادامه بازی خود خواهند بود . از آنجایی كه تبلیغات مبتنی بر بازی معمولاً از تكنولوژی چند رسانه‌ای استفاده می‌كنند ، هزینه بیشتری برای ایجاد و اجرای آنها صرف می‌شود . علی رغم اینكه این نوع تبلیغات در جلب توجه بینندگان بسیار موفق هستند ، ولی مخاطبان ان تنها به افرادی كه بازی را انجام می‌دهند محدود می‌شوند . محدودیت دیگر این نوع از تبلیغات ، ناخرسندی برخی از افراد از تبلیغات حین بازی است .

2.4.  تبلیغات مبتنی بر پست الكترونیك :
نامه همواره یكی از ابزارهای بازاریابی تبلیغات بوده است . با افزایش روز افزون استفاده از پست الكترونیك این ابزار به شیوه اثر بخشی برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است . شركت می‌تواند مشتریان احتمالی فعلی خود را تشویق كند پرسش‌ها ، پیشنهادات ، وحتی انتقادات خود را به آدرس پست الكترونیك آن ارسال كنند و مسئول خدمات مشتریان نیز قادر است ظرف مدت زمان كوتاهی پاسخهای لازم را از همان طریق ارسال نماید . شركت هم می‌تواند با جمع آوری اسامی مشتریان احتمالی یا مشتریان كنونی نسبت به ارسال مجلات دوره‌ای با اطلاعات خاص بعه آدرس پست الكترونیك آنها اقدام كند . ( كاتلر ، 1382 ، �









با گذاشتن ایمیل خود در این قسمت آخرین مطالب بصورت خودكار برای شما ارسال میگردد:
















بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد



برای کسب درآمد چه سایتهایی رو پیشنهاد میکنید •